Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum o OTs by Wrobel Strona Główna
->
Poradniki
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Regulamin
----------------
Regulamin
OTS-Open Tibia Server
----------------
Silniki OTS'ów
Skrypty PHP
Skrypty do OTS
Problemy Techniczne
Wasze OTS'y
Mapki
Artykuły o OTS
----------------
Poradniki
Poradniki PHP
Poradniki XML
Ogólne
----------------
Masło Maślane
Download
----------------
Programy Do tibi
Fotki
----------------
Wasze prace
Fotki
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Byter
Wysłany: Nie 21:06, 05 Paź 2008
Temat postu:
dlugi ten poradnik
Kuba
Wysłany: Pią 16:40, 04 Maj 2007
Temat postu:
co za hujnia poradnik
Kucusix
Wysłany: Nie 15:10, 18 Mar 2007
Temat postu:
MI SIE PRZYDA SEBA NIE MARTW SIE
czeski_wymiatacz
Wysłany: Sob 11:13, 10 Mar 2007
Temat postu: poradnik dla sorcera
Spis treści:
1. Sorcerer czyli co w nim takiego jest.
2. Podstawowe wiadomosci o czarodzieju czyli to musisz wiedziec.
3. Gdzie mam grac czyli jaki serwer jest najlepszy dla Sorcerer'a.
4. Tu zaczynam czyli przechodzenie Rooka.
5. Byc obywatelem czyli gdzie mam mieszkac.
6. Magic level czylo to co u Sorcerer'a najwazniejsze.
7. Magiczna kostka czyli jak sie robi runy.
8. Abrakadabra czyli jakie czary kupic najpierw.
9. Summony czyli pomocniku powstan.
10. Expienie czyli level sam nie urosnie.
11. Wyposazenie czyli w co mam sie ubrac.
12. Soul Pointsy czyli to musze miec aby zrobic runy.
13. Runy sprzedaje czyli ceny w Tibii.
1. Sorcerer czyli co w nim takiego jest?
Sorcerer, jak kazda z klas w Tibii ma swoje plusy i minusy. Nie jest idealny. Jak sama nazwa wskazuje, wyjatkowo specjalizuje sie w magii, lecz w przeciwienstwie do druida, mag posiada wyjatkowe umiejetnosci w magii offensywnej - posiada wiele czarów runicznych, jak i spontanicznych. Gra nim jest na poczatku trudna, ze wzgledu na brak umiejetnosci w walce, a co sie z tym wiaze wolniejszym zdobywaniem doswiadczenia i czestym brakiem pieniedzy na nowe czary. Aby urosnac w sile mag, musi troche poczekac, lecz pozniej gra nim staje sie naprawde interesujaca. Lecz trzeba przyznac, ze czarodziejom najtrudniej sie gra ze wszystkich profesjii bez PACCa, poniewaz wtedy nie ma on dostepu do wielu poteznych czarow, jak i znakomitych dla sorcerera miejsc do expienia, nowych potworow i promocji.
2. Podstawowe wiadomosci o czarodzieju czyli to musisz wiedziec.
Tutaj są podstawowe cechy i wlasności magów:
- co level otrzymuje otrzymuje 10 punktów cap., 5 punktów życia oraz 30 punktów many.
- skille broni recznych lub dystansowych rosną mu nadzwyczaj wolno, najwolniej ze wszystkich profesjii, lecz za to najszybciej rośnie mu (tak jak druidom) magic level
- życie regeneruje mu się co 12 sekund, a mana co 6 sekund, a po wykupieniu promocji (Master Sorcerer), regeneracja życia pozostaje bez zmian, a a mana regeneruje się co 4 sekundy.
- jako jedyny moze wykupic najpoteżniejszy czar spontaniczny (PACC) - Ultimate Explosion, a zarówno tylko on potrafi tworzyc najpotężniejsza runę - Sudden Death.
3. Gdzie mam grac czyli jaki serwer jest najlepszy dla sorcerera?
Wiele graczy uważa że najlepszym serwerem dla czarodzieji jest serwer pvp enforced, ze wzgledu na duze możliwości Sorcerera w walce pvp. Lecz jesli nie lubisz walczyc z innymi graczami, ani...umierac wybierz serwer non-pvp. Lecz, jesli myslisz, ze nie jestes dobry w pvp, to wybierz serwer z normal pvp (czyli ze skullami), tam rzadziej zabijaja, a jak sie wkurzysz to i ty bedzisz mogl kogos zabic.
4. Tu zaczynam czyli przechodzenie Rooka.
Jak wszyscy wiedzą Rook jest wyspą dla poczatkujacych graczy. Po to aby nauczyc się podstaw w Tibii. Chodzi o to, aby przejsc go jak najszybciej. Opisze tutaj takie podstawy przechodzenia tej wysepki.
Na Rooku gramy az do 8 lvl (mozna dluzej, ale to nie ma sensu). Łącznie trzeba zdobyc 4,200 punktów doświadzenia. Na poczatku powinnismy wybrac sie na raty pod sklepem All Dee. Na poczatku powinien atakowac nas tylko 1 rat. Kiedy zdobedziemy juz 15 GP na ratach udajemy sie do sklepu i kupujemy wooden shield. Radze expic na ratach, tak do 4 levelu (a mozna i dluzej), a gdy uzbieramy wiecej pieniedzy radze kupic: leather legs'y i boots'y oraz line.
Wtedy mozemy chodzic na bugi w tej samej jaskini co raty. Później możemy expic na Poison Spiderach i Trollach.
Na Rooku, nie powinnismy poswiecić zbyt duzej ilosci czasu na questy, chodzi o to aby przejsc go jak najszybciej :643: .Radze wykonac tylko pare:
1. Quest na Carlin Sword'a.
Nagrodami są: Carlin Sword (sprzedajemy na rynku), wędka, chyba 40GP, i jakieś strzały.
2. Quest na Chain Armor
Nagrodami sa: Chain Armor, trochę GP oraz brass helmet.
Reszta questow jest nieopłacalna, np. Katana Quest - łatwo można umrzec, i trzeba wykupić life fluidy - odradzam. Ale to juz wasz wybor.
A później no cóż...dobijamy do tego 8 lvlu. Można poza miastem (polecam na wschodzie), na Bugach, Poison Spiderach, Wolfach, Waspach lub Trollach. Faktem jest, ze gra z PACCem na Rooku jest o wiele lepsza, gdyż na terenach, dla graczy z płatnym kontem są dobre expowiska z wieloma potworami.
Następnie, gdy osiagniemy 8 level, jesteśmy gotowi aby opuścić Rookgaard i przejść na prawdziwy teren - Mainland. W tym celu musisz udać się na pierwsze piętro do budynku z Wyrocznią, który znajduje się w górnej części głównego placu Rookaard.
Następnie podchodząc do Wyroczni musisz napisać:
- Hi
- Yes
- Sorcerer
- Yes
- Później wybieramy miasto
- Yes
I witamy na Main'ie.
Rada na Rooku: Jesli bedziesz miec malo zycia, lub bedziesz zatruty, mozesz udac sie do Dallheim'a, ktory pilnuje wyjscia z miasta lub pojsc do Cipfried'a w swiatyni, aby cie uleczyli. Musisz powiedziec:
-Hi
-Heal
5. Byc obywatelem czyli gdzie mam mieszkac.
Czarodziej na 8 lvlu powinien wybrać miasto ze słabymi potworami. Dlatego dla FACC polecam Venore - tam mozemy na poczatku chodzić na bugi, a potem na troche wyzszym levelu wybrać się na Swamp Trolle.
Możemy również wybrać Carlin - tam pod ziemią czekają na nas Bugi, Spiderki i Roty. Lecz, biorąc pod uwagę to, że mieszka tam wiele osób, często expowiska są zajęte.
A dla graczy z płatnym kontem polecam Edron - wspaniałe jaskinie z goblinami i trollami, tylko czekają na czarodzieji. To tyle jeśli chodzi o miasta.
6. Magic level czyli to co u Sorcerer'a najważniejsze.
Magic level jest najważniejszą rzeczą u magów. Kiedy palek i knight trenuja skille, ty "trenujesz" magic level. Aby był on rosl musisz spalać mane. Więc mag powninien być cały czas najedzony (aby mana rosla) i spalać mane kiedy tylko może. Najlepiej tworzyć runy, a potem jest sprzedawać innym graczom, lub zostawiać na jakies hunty. Sila magi ma wplyw na obrazena zadawane przez czary.
Teraz napiszę jak sie liczy siłe magii. Nie podam tutaj wzoru, bo wiele osób go nie rozumie. Opisze jak to jest:
Siła magii jest liczona w procentach - jeden zwykly level = 2% do siły magii, a jeden magic level = 3% do siły magi. Lecz gdy siła magi jest mniejsza, niż 100% wtedy jest ona zaokrąglana do liczby 100%. Podam przykład:
a) Mamy 14 level i 18 magic level = 14 x 2% = 28% i 18 x 3% = 54% więc 28% + 54% = 82% a to się równa 100%, bo zaokrąglamy do 100%.
b) Mamy 22 level i 35 magic level = 22 x 2% = 44% i 35 x 3% = 105% wiec
44% + 105% = 149%, wiec juz sila naszej magii wynosi 149%.
7. Magiczna kostka czyli jak sie robi runy.
Bardzo latwo - najpierw musimy znac czar. Wiec musimy go kupic u danego NPC (w kazdym miescie jest inny). Gdy juz go wykupimy, udajemy sie kupic runy (jesli nie wiesz gdzie, popros kogos pewnie Ci pomoze). Do zrobienia jakies runy, potrzbujemy okreslona ilosc many np. HMM spala 70 many. Gdy mamy juz wszystko co potrzebne, wkladamy pusta rune (blank rune), w miejsce gdzie trzymamy bron, lub tarcze i wypowiadamy slowa inkantacji. Puffff.... i jest runa.
8. Abrakadabra czyli jakie czary kupic najpierw.
W tym rozdziale opisze wszystkie dostepne czar dla czarodzieja. Przy kazdym podam: nazwe, slowa inkantacji, wymagana ilosc many, wymagany poziom magi, koszt oraz krotki opis. Kazda nazwa zaklecia jest oznaczona kolorem, aby bylo bardziej przejrzyscie. Sa 3 kolory, ktore oznaczaja:
czerwony - kup
niebieski - mozesz kupic, ale nie bedziesz za czesto uzywal
zielony - nie kupuj
1. Find Person /Exiva "Nick gracza"/ - czar na 0 poziom magii, kosztuje 80GP i spala 20 many. Przydatny raczej w pozniejszej grze, aby znalezc jakas osobe - kolege lub gracza.
2. Light /Utevo Lux/ - czar na 0 poziom magi, kosztuje 100 GP i spala 20 many. Powinien byc to pierwszy czar jak kupimy po wejsciu na maina. Wytwarza on slabe swiatlo, lecz bedzie on nam dlugo towarzyszyl.
3. Magic Rope /Exani Tera/ - czar na 1 poziom magii, ale dla PACC. Kosztuje on 200GP i spala 20 many. Dzieki temu zakleciu, nie musmy uzywac liny, aby sie ropnac, wystarczy stanac na wyznaczonym miejscu i wypowiedziec zaklecie. Jest to przydatny czar jesli rope place jest zasypane.
4. Light Healing /Exura/ - Czar na 1 poziom magi. Nie radze kupowac. Leczy malo, a 9 levelu i 2 poziomie magii bedziemy mogli uzywac Intense Healing. Nie polecam.
5. Light Magic Missile /Adori/ - Czar na 1 poziom magi. Kompletna strata pieniedzy, kosztuje 200 Gp i spala 40 many. Jest to slaby czar runiczny z 5 strzalami w 1 runie. Czasami uzywany przez graczy do trenownia celnosci. Ale na hunty nie kupowac!
6. Force Strike /Exori Mort/ - Jest to dosyc dobry czar spontaniczny (dla PACC) na 2 poziom magi, co prawda kosztuje 600GP, ale spala tylko 20 many. Efekt jest maly, bo powoduje eksploxje na jednej kratce przed Toba,, ale mysle, ze warto sie w niego zaopatrzyc nieco pozniej, kiedy obrazenia zadawane tym czarem bede wyzsze.
7. Antidote /Exana Pox/ - Kosztuje 150GP i spala 30 many. Jest to czar na 2 poziom magi i leczy nas z trucizny. Czasami moze nas uratowac.
8. Intense Healing /Exura Gran/ - Czar na 2 poziom magi, kosztuje 350 GP i spala 40 many. Radze kupic, gdyz leczy wystarczajaco duzo jak dla sorca.
9. Poison Field /Adevo Grav Pox/ - Kosztuje 300GP, spala 50 many i jest na 2 poziom magi. Zaklecie runiczne z 3 strzalami w runie. Tworzy jedno pole z trucizna. Nieoplacalne.
10. Heavy Magic Missile /Adori gran/ - Czar na 3 poziom magi, spala 70 many i kosztuje 600GP. Jedna z najpopularniejszych run. Czest uzywane na hunty przez postacie na wszystkich levelach. Kupic jak najszybciej. Jedna ma 5 strzalow.
11. Energy Strike /Exori Vis/ - Kosztuje 800 Gp i spala 20 many. Na 3 poziom magi. Dziala podobnie jak Force Strike i jest rowniez dla posiadaczy PACCa.
12. Flame Strike /Exori Flam/ Kosztuje 800GP i spala 20 many, jest na 3 poziom magi. Jest najgorszy ze wszystkich Strike'ow, gdzy wiele potworow jest odpornych na ogien. Jest dla PACCa.
13. Levitate /Exani Hur Up/Down/ - Kosztuje 500GP, tylko dla Premium Account, spala 50 many. Dzieki temu zakleciu mozesz wejsc, lub zejsc na nizsze pietro. Jest na 3 poziom magi. Czasem moze sie przydac.
14. Greater Light /Utevo Gran Lux/ - Kosztuje 500Gp, spala 60 many i jest na 3 pozom magi. Dziala dluzej niz zwykly Light i daje mocniejsze swiatlo. Mozna. pozniej kupic.
15. Fire Field /Adevo Grav Flam/ - Na 3 pozioma magi, kosztuje 500GP, spala 60 many i jest czarem runicznym (3 naboje w runie). Tworzy jedno pole z ogniem i mze sie przydac np. do pkowania.
16. Haste /Utani Hur/ - Kosztuje 600Gp, spala 60 many, jest dla PACCa i na 4 poziom magi. Daje nam przyspieszenie o 30% na 1 minute. Moze sie przydac, radze kupic.
17. Magic Shield /Utamo Vita/ - Kosztuje 450GP, spala 50 many i jest na 4 poziom magi. Czar powoduje ze zamiast zycia traci sie mane i trwa 3,20 min. lub do skonczenia zycia. Pozniej na wiekszosci huntow, ten czar bedzie caly czas uzywany.
18. Fireball /Adori Flam/ - Kosztuje 800GP i spala 60 many. Jest to czar na 5 poziom magi, runiczny z 3 pociskami w runie. Powoduje obrazenia od ognia. Raczej nie kupowac.
19. Energy Field /Adevo Grav Vis/ - Kosztuje 700 Gp i jest na 5 poziom magi. Spala 80 many. Zawiera 3 naboje w runie. Dziala tak jak Poison czy Fire field, wiec tworzy jedno pole z energia.
20. Destroy Field /Adito Grav/ - Kosztuje 350GP, spala 60 many i jest na 6 poziom magi. Moze sie przydac. Usuwa jedno pole z enegia, trucizna lub ogniem. Zawiera 3 strzaly w runie.
21. Fire Wave /Exevo Flam Hur/ - Kosztuje 850GP, spala 80 many i jest na 7 poziom magiczny. Tworzy na sekunde pole ognia w ksztalcie trojkata. Jest to bardzo slaby czar, radze niekupowac.
22. Animate Dead /Adana Mort/ - Czar ten kosztuje 1200GP, jest dla posiadaczy PACCaspala 300 many i jest na 7 poziom magi. Sa 2 pociski w runie. Jesli użyjesz tego runu na ciele, ktore nie moze byc gracza,stworzysz Skeletona, który będzie miał wszystkie cechy zsumonnowanego potwora. Możesz mieć maksymalnie 2 takie szkielety. Kompletnie nieoplacalne.
23. Ultimate Healing /Exura Vita/ - Kosztuje 1000Gp, spala 80 many i jest na 8 poziom magi. Leczy 250 zycia (przy sile magi rownej 100%), a w miare coraz wiekszej potegi, leczy coraz wiecej. Bardzo przydatny czar, wart kupic jak najszybciej.
24. Desintegrate /Adito Tera/ - Kosztuje 900Gp, spala 100 many, jest na 8 poziom magi oraz dla PACCa. Sa 3 pociski w runie. Usuwa wybrane pole. W przeciwieństwie do Destroy Field'a może usunąć np. parcel. Nie warto kupowac, bo rzadko bedziemy tego uzywac.
25. Strong Haste /Utani Gran Hur/ - Kosztuje 1300GP, spala 100 many i jest na 8 pozom magi. Daje naprawde niezle przyspieszenie o 66% przez 1 minute. Ale tylko dla posiadaczy PACCa. Naprawde przydatny czar. Kupowac!
26. Great Fireball /Adori Gran Flam/ - Kosztuje 1200 GP. spala 120 many i jest na 9 pozom magi. Popularna runa. Powoduje wybuch ognia na duzej powierzchni. Jedna runa zawiera 2 strzaly. Kupowac, bo warto.
27. Firebomb /Adevo Mas Flam/ - Kosztuje 1500 GP, spala 150 many i jest na 9 poziom magi. Tworzy kwadrat 9 pol ognia. Jedna runa posiada 2 strzaly. Radze kupic, bo moze sie przydac (zwlaszcz do pk).
28. Creature Ilusion /Utevo Res Ina "Nazwa Potwora"/ - Kosztuje 1000Gp, spala 100 many i jest na 10 poziom magi. Czar sprawia, ze zmieniasz TYLKO wyglad w wybranego potwora. Czar uzywany do zabawy.
29. Energy Beam /Exevo Vis Lux/ - Kosztuje 1000GP, spala 100 many i jest na 10 poziom magi. Po wypowiedzeniu slow inkantacji, zostaje wystrzelona slba wizka energi w kierunku ktorym patrzysz na dlugosc 5 kratek. Raczej nie przydatne.
30. Poison Wall /Adevo Mas Grav Pox/ - Czar runiczny, ktory kosztuje 1600GP, spala 160 many, jest na 11 poziom magi i ma 4 strzaly w jednej runie. Tworzy sciane trucizny długa na 5 kratek prostopadle do twojej twarzy - nieprzydatne.
31. Ultimate Light /Utevo Vis Lux/ - Kosztuje 1600GP, spala 140 many, jest na 12 poziom magi oraz tylko dla PACC. Daje najwieksze i przez najdluzszy czas swiatlo. Tylko na jakies dluzsze hunty.
32. Explosion /Adevo Mas Hur/ - Kosztuje 1800Gp, spala 180 many i ma 3 strzaly w runie. Na 12 poziom magi. Uzywany dosc czest, gdyz zaden potwor nie jest odporny na eksplozje.
33. Cancel Invisibility /Exana Ina/ - Kosztuje 1600GP, spala 200 many, jest dla posiadaczy PACCa oraz 12 poziomu magi. Gdy użyjesz tego czaru wszystkie niewidzialne potwory stają się widzialne. Nieuzyteczne, gdyz potwory zaraz stana sie spowrotem widzialne.
34. Soulfire /Adevo Res Flam/ - Kosztuje 1800GP, spala 150 many. Na 13 poziom magi, tylko dla PACC. Działa jak HHH tylko że obrażenia są od ognia. Bezużyteczne.
35. Fire Wall /Adevo Mas Grav Flam/ - Kosztuje 2000Gp i spala 200 many. Na 13 poziom magi. Sa 4 pociski w runie. Jeden naboj tworzy ściane ognia długą na 5 kratek prostopadle do twarzy.
36. Great Energy Beam /Exevo Gran Vis Lux/ - Kosztuje 1800GP, spala 200 many i jest na 14 poziom magi. Dziala podobnie jak Energy Beam, lecz jest o wiele silniejsze. Mozna kupic, jak ma sie kase.
37. Magic Wall /Adevo Grav Tera/ - Kosztuje 2100GP, spala 250 many, na 14 poziom magi, tylko dla PACC. Jedna runa ma 4 strzaly. Jeden pocisk sprawia,ze na 1 kratce powstaje magiczna ściana, która znika po 20 sekundach. Moze sie przydac, jak sie ucieka przed czyms, lub kims.
38. Invisible /Utana Vid/ - Kosztuje 1000GP, spala 210 i jest na 15 poziom magi. Bardzo przydatny czar, dajacy niewidzialnosc na 3,20 minuty. Lecz niestety niektore potwory nas widza.
39. Summon Creature /Utevo Res "Nazwa Potwora"/ - Kosztuje 2000GP i spala od 200 many wzwyz (im lepszy potwor, ktorego mozna zssumonowac tym wiecej many to kosztuje), mozna kupic na 16 poziomie magii. Czar stwarza potwora który podlega Twoim rozkazom. Nie mozna go jednak zabrać na wyższe lub niższe piętro - niestety. Najlepiej kupic na 19lvlu, a maksymalnie mozne zssumonowac 2 potwory.
40. Energy Bomb /Adevo Mas Vis/ - Kosztuje 2300GP, spala 220 many, jest tylko dla PACC na 18 poziomie magi. W jednej runie sa dwa pociski. Jeden naboj tworzy kwadrat 3 na 3 zbudowany z pól energi. Moze sie czasami przydac.
41. Energy Wall /Adevo Mas Grav Vis/ - Kosztuje 2500GP, spala 250 many i jest na 18 poziom magi. W jednej runie sa 4 pociski, a jeden pocisk tworzy mur energi prostopadle do twojej twarzy. Do bardzo rzadkiego uzywania.
42. Energy Wave /Exevo Mort Hur/ - Kosztuje 2500Gp, spala 250many. Wymaga 20 poziomu magii. Czar ten wystrzeliwuje długą wiązke energi w kierunku którym patrzysz. Przydatny i bardzo dobry czar offensywny.
43. Enchant Staff /Exeta Vis/ - Kosztuje 2000GP, spala 80 many oraz wymaga 22 poziomu magii, PACCa oraz wykupionej promocji. Czar ten ulepsza zwykly staff zwiększając jego statystyki do 39 ataku i 45 obrony. Trwa jakies 60 sekund. Bezuzyteczne.
44. Sudden Death /Adori Vita Vis/ - Kosztuje 3000GP, spala 220 many i mozna ja tworzyc na 25 poziomie magi. W jednej runie jest 1 pocisk. Jest to najsilniejsza runa offensywna. Kupic jak najszybciej.
45. Ultimate Explosion /Exevo Gran Mas Vis/ - Kosztuje 8000GP, spala 800 many oraz wymaga 40 poziomu magii i PACCa. Jest to najsilniejszy i najwiekszy czar spontaniczny w Tibii. Przydaje sie w ekstremalnych sytuacjach.
Rada: Nie kupujcie czarow na sile. Na poczatku kupuj te najbradziej przydatne, potem zaopatrzysz sie w inne.
9 Summony czyli pomocniku powstan.
Summony sa to potwory przez nas przyzwane, ktore podlegaja naszym rozkazom. Rozkazom co oznacza ze atakuja to co my i ida tam gdzie my. Nie moga jednak wchodzic na nizsze lub wyzsze pietro. Sa uzywane zarowno do expienia (najczesciej blokowania), jak i do pkowania. Trzeba pamietac, ze gdy tylko summon zabije danego potwora, wtedy dla nas przypada tylko 50% doswiadczenia. Znikaja one gdy za daleko odejdziemy, lub gdy pojdzimey 2 pietra wyzej, lub nizej. Maksymalnie mozemy zsumonowac 2 potwory. Tutaj opisze pare najprzydatniejszych summonow:
-Mino Archer
Kosztuje 390.Mozna sie wybrac z nim na cyclopy.
-Fire Devil
Kosztuje 530 many. Ja go uzywalem wylacznie do pkowania. Przez krotki okres, ale sie sprawdzal.
-Orc Berserker
Kosztuje 590 many. Tego tez uzywalem wylacznie do pk, ze wzgledu na slaba obrone.
-Monk
Kosztuje 600 many. Dobry do expienia zwlaszcza na Dwarf Guard'ach w Kazoo. Sprawdzaja sie rowniez w OF czy Cyclopolis (PACC). Ogolnie rzecz biorac Monk do bardzo dobry bloker na prawie kazda okazje.
-Demon Skeleton
Kosztuje 620 many. Fantastyczny w wyprawach na draggi. Dlatego, ze jest odporny na ogien i ma spora obrone. Dobry tez w wyprawach na necromancery.
-Orc Leader
Kosztuje 640 many. Atakuje z bliska jak i z dystansu. Ze wzgledu na to ze jest odporny na ogien uzywany jest o huntowania Dragon Lordow i zwyklych dragow.
-Fire Elemental
Kosztuje 680 many. Wspanialy do pkowania. Gdyz obrazenia prze niego zadawane sa dosc wysokie. Mozna powiedziec, ze na potwory jest wrecz bezuzyteczny, choc czasem uzywany na necro.
To tyle jesli chodzi o summony. Jak mozna wywnioskowac, summony sa przydatne w zycie Sorcerera. Bo w koncu dobrze jest miec taka bratnia dusze...
10 Expienie czyli level sam nie urosnie.
Podam tu najpopulaniejsze potwory do expienia. Pomijamy Rook, ktorego przejscie bylo opisane w rozdziale 4. Wszystkie podane do expienia potwory do lvl 2
nie wymagaja uzycia run, lecz zawsze warto miec je w przygotowaniu.
8lvl-10lvl ---> W tym okresie jest latwo umrzec nawet gdy walczymy ze slabymi potworami. Najlepiej jest expic wtedy na bugach, trolach lub na innych tego typu potworach.
11lvl-15lvl ---> Najlepiej wybrac sie na swamp trolle czerwona kreska, w jednym miejscu potrzebna jest lopata) kolo Venore
Dla posiadaczy PACCa radze gobliny na Edron. (nr.85).
16lvl-28lvl ---> Jest to jeden z najnudniejszych okresow, jesli chodzi o exp dla Sorcerer'a. Wtedy expimy na Rotach lub na 1 i 2 poziomie w Kazoo. Posiadacze PACCa moga expic na Rotach na Darashi lub na larvach w Ankh.
28lvl-xlvl ---> Wtedy to zaczynaja sie wyprawy z kolegami, i wtedy mamy do dyspozycji prawie wszystkie przydatne Summony. Mozemy samemu expic:
- z DS'em na Draggach - wchodzimy na teren ze Draggiem, summonujemy jednego lub dwa DSy, zlazimy z terenu ze Draggiem, znow wchodzimy, a wtedy Dragg powinien juz atakowac DSa, a my wykanczamy spokojnie bestie z HMM, uwazajac na czeste spamy ognia. Dobre miejsce jest w Edron lub w Dragon Lair. Tu macie mapke z miejscem w Edron:
- na Dwarf Guardach z Monkami - technika podobna jak z DSami. Wchodzimy na pietro z Dwarf Guardami, summonujemy Monki (zawsze lepiej 2), ropujemy sie, i znow zlazimy. Pozniej staramy sie isc tak aby Guardy atakowaly tylko Monki.
- w Orc Foretress z Monkami - tez dobry exp, ale latwo umrzec ze wzgledu na duza ilosc potworow. Technika podobna jak wyzej. Trzeba przygotowac duzo gfb ;].
- w Tombach z Monkami - metoda: patrz wyzej S tu macie link z mapkami wszystkich Tombow:
http://bezduszna.krolowa.com/tibia/tombs/
- na Necro z DSami na Necro bezpieczniej jest chodzic z jakims Knightem lub Pallem, gdyz oni mogliby bezpiecznie zlurowac Necro. Ale samemu tez mozna. Technika: idziemy lurujemy Necro i szybko uciekamy za DSa, wtedy Necro zajmie sie nim, a my atakujemy z HMM lub GFB (polecam te runy gdyz Necro przyzywa wile nieumralych potworow, i dosyc szybko sie leczy, a GFB zadaje wieksze obrazenia i przy okazji zabije przyzwane przen Necro potwory). MApka z necro na Darahi, jak tam dojdziemy trzeba zejsc 2 pietra nizej i pojsc w lewo a nastepnie w dol.
- do Ghostlandu - ja tam nie summonowalem nigdy nic. Ale gdy sie wybieramy do Ghostlandu wezcie sporo runek.
Czarodziej czesto atakuj mocniejsze potworki stosujac metode up and down tzn. ze wchodzimy i atakujemy potwora, znowu schodzimy, ponownie wchodzimy i znowu atakujemy itd. az go wykonczymy. Wieksza czesc gry na wyzszych levelach beda zajmowaly wam wspolne hunty z przyjaciolmi na Demony, Warlocki, Banshee itp.
Jak widziecie czarodziej na poczatku nie ma zbyt wielkiego wyboru jesli chodzi o exp. Pozniej expienie staje sie bardziej interesujace lecz trzeba przyznac, ze samemu gra mu sie trudno, najlepiej sprawdza sie w druzynach, bo hunty z przyjaciolmi na coraz to lepsze potwory sprawiaja najwiecej przyjemnosci.. :643:
Rada: Zawsz gdy expisz, miej w przygotowaniu runy. Nawet jesli uwazasz, ze nie beda Ci potrzebne to i tak wez. Miej ze soba UHy. Bo nigdy nie wiesz co Cie moze spotkac w mrocznym swiecie Tibii...
11 Wyposazenie czyli w co mam sie ubrac.
Sorcerer ma ten plus ze nie musi zbytnio dbac o equipment. Wiele magow narzeka na brak capacity. Dlatego najlepszym wyjsciem dla czarodzieji sa lekkie rzeczy. Nie bede podawal a ktorych levelach co powinnismy miec, gdyz jeden z was zainwestuje w np. mana fluidy, a drugi jednak w equipment. Co najlepiej nosic:
Buty:
Na poczatku caly czas towarzyszyc nam beda leather boots'y, lub Corcodile Boots xD. Pozniej powinnismy sie przezucic na BOHy. Tylko tyle bucikow mamy do wyboru.
Spodnie:
Tutaj tak powinnismy zamieniac spodnie:
leather legs'y--->brass legs'y--->plate legs'y mozna sie przenies na crown legs'y, lecz ja nigdy tego nie robilem mo plate'y w zupelnosci wystarcza.
Zbroja:
Leather Armor----> Studded Armor----> Chain Armor---> Scale Armor--->
Plate Armor---> Blue Robe. I Blue Robe w zupelnosci magowi wystarczy. Zwlaszcza, ze jest wyjatkowo lekki (22oz.). Nie ma sensu kupowac czegos lepsze, a co sie z tym wiaze ciezszego.
Helm:
Leather Helmet---> Brass Helmet---> Legion Helmet---> Soldier Helmet --->Dark Helmet---> Crown Helmet. Crown Helmet ma dobra obrone i jest bardzo lekki, dlatego bedzie najlepszym rozwiazaniem dla Sorcerer'a.
Tarcza:
Wooden Shield---> Studded Shield---> Copper Shield---> Dwarven Shield ---> Beholder Shield---> Guardian Shield---> Dragon Shield---> Crown Shield --->Medusa Shield--->Vampire Shield---> Demon Shield. Co prawda mozna juz zaprzestac w kupowaniu tarcz nawet na dragon shield, ale podaje tu przyklady wyczerpujace :643:
Bron:
Mamy 3 rodzaje broni do wyboru: axe, club lub sword. Ja dla sorcerer'a najbardziej polecam club, gdyz sa najtansze z tych 3 rodzajow, a bron jaka posiada mag nie ma znaczacego znaczenia w grze. Ale opisze tutaj wszystkie 3 przyklady posiadania broni:
Axe:
Hand Axe---> Axe---> Hatchet---> Battle Axe---> Double Axe---> Fire Axe
Fire Axe jest leciutki i w zupelnosci wystarczy magowi.
Sword:
Knife---> Rapier---> Sabre---> Carlin Sword--->Longsword---> Spike Sword ---> Fire Sword---> Bright Sword. Mozna zaprzestac inwestowania w bron juz na Fire Sword'zie, ale mozemy rowniez kupic Bright Sword'a. Te bronia sa wyjatkowo lekkie, co sprzyja magom.
Club:
Club---> Studded Club---> Mace---> Battle hammer---> Clerical Mace---> Dragon Hammer---> Skull Staff. Skull Staff wazy tylko 17oz. jest wrecz stworzony dla czarodzieja.
Rada: Pamietaj, ze Sorcerer ma bardzo malo capacity. Dlatego powinien miec lekki equipment. Nie sugeruj sie tym, ze cos jest ladniejsze, bierz to co najlepsze dla maga.
12 Soul Pointsy czyli tego potrzebujesz, aby zrobic runy.
Po ostatnim letnim up-date'cie w Tibi zostaly wprowadzone Soul Pointsy (SP), aby uniemozliwic uzywanie makro, oraz aby uniknac farm druidow. Chodzi o to ze kazda postac, ktora chce zrobic ruune musi miec okreslona ilosc SP. Postac z promocja ma ich max. 200, a bez promocji 100. Rosna one jesli w ciagu ostatnich 4 minut zabiles potwora, ktora ma rowna, lub wieksza ilosc doswiadczenia niz Twoj lvl:
np. jesli masz 39 lvl, a zabiles rota i dostales 40 expa to SP beda Ci rosly, lecz jesli zabijesz np. skeletona to Ci nie beda rosly. Lecz rosna one w odstepach czasowych, ktore wynosza:
- co 15 sekund dla gracza z promocja
- co 2 minuty dla gracza bez prmocji
- co 15 minut, jesli spisz w lozku, wtedy nie musisz expic
Tu podaje ilosc SP na 1 rune:
- Desintegrate – 3 Soul Points
- Destroy Field – 2 Soul Points
- Energy Bomb – 5 Soul Points
- Energy Field – 2 Soul Points
- Energy Wall – 5 Soul Points
- Explosion – 4 Soul Points
- Fire Field – 1 Soul Point
- Fire Wall – 4 Soul Points
- Firebomb – 4 Soul Points
- Great Fireball – 3 Soul Points
- Heavy Magic Missile – 2 Soul Points
- Magic Wall – 5 Soul Points
- Soulfire – 3 Soul Points
- Sudden Death – 5 Soul Points
Ogolnie rzecz biorac gracz, ktory gra uczciwie i systematycznie expi nie powinien miec problemow z SP. Lecz trzeba przyznac ze roznica w odnawianiu SP dla gracza z promocja i bez niej jest duza...
13 Runy sprzedaje czyli ceny w Tibi.
Podam tu takie srednie ceny backpack'ow roznych run. Jeden backpack to 20 run i zazwyczaj w mniejszej ilosci sie i ch nie sprzedaje. Lecz musimy pamietac, ze im starszy serwer tym runy sa drozsze. Ale tu napisze takie srednie, podstawowe ceny:
Plecak SD 4k-nawet 6k
Plecak HMM srednio kosztuje 1k- 2k
Pleack GFB srednio kosztuje 2,3k-3k
Plecak Explosion srednio kosztuje 3,2k-3.8k
Plecak Fire Field srednio kosztuje 900GP-1,4k
Plecak Energy Field srednio kosztuje 1k-1,5k
Plecak Destroy Fieldow srednio kosztuje 800GP-1,4k
Plecak Fire Bomb srednio kosztuje 2,6k-3,5k
Plecak Energy Bomb srednio kosztuje 4k-5k
Ceny podane dla raczej nowych gaczy. Po up-date'cie ceny run bardzo poszly w gore, ale i tak wszystko jest zalezne od swiata i jego polityki. :643:
(Zdjecia z Tibia.pl, a jedno od Krolowej.)
To by byl koniec mojego poradnika. Troche dlugi mi wyszedl :643: , ale staralem sie umiescic wiele informacji :643: . Mam nadzieje, ze komus sie przyda (troche sie narobilem :643: ). Zycze powodzenia wszystkim czarodziejom.
I niech moc bedzie z wami!!!
1. Wstęp
2. Rookgard
3. Mainland
4. Zarabianie
5. Czary Maga
1. Wstęp
Sorcerer (Czarnoksiężnik) jest ofensywnym magiem w Tibii. Jest to ostatnimi czasy jedna z częściej wybieranych profesji. Jego zalety to przede wszystkim:
-Dużo punktów many
-Nie trzeba skilować, m lvl rośnie przy expieniu
-W późniejszych etapach gry jest profesją która najszybciej wbija kolejne levele
-Dobrze zarabia tworząc runy
A jego wady:
-Mało HP
-Mało Cap’a (udźwigu)
2. Rookgard
Na Rookgardzie magia nie jest dostępna - nie możemy rzucać zaklęć. Najlepszym sposobem na przejście „Wyspy Nowicjuszy” jest zainwestowanie trochę złota w mace i podstawowe EQ (studded set + legion helmet). Dlaczego właśnie mace? Jest dosyć tania a dobra. W przyszłości jako sorcerer nie będziesz używał broni tylko różdżek ,więc lepiej jest zostawić złoto na czary, niż je wydawać na broń, której później nie będziemy i tak używać. Jak przejść Rook - napiszemy w innym temacie. Warto tuż przed opuszczeniem wyspy odsprzedać cały ekwipunek, jako że na Mainlandzie jest on, łagodnie mówiąc „niewiele wart”.
3. Mainland
Po zdobyciu 8 levelu udajemy się do wyroczni i wpisujemy kim chcemy zostać na Mainie oraz do jakiego miasta mamy być zameldowani. Ja polecam Carlin. Dlaczego? Jest tu dożo expowisk dla postaci z różnymi levelami (nie tylko dla początkujących). Tak więc od trole i rotów na północny-wchód od miasta, poprzez szkielety i ghoule na Ghoastlandzie, aż po cyklopy i hunterów w górach koło Kazoo - to nasza najbliższa przyszłość. Ale zacznijmy od początku.
Jeżeli zdecydowałeś się mieszkać w Carlin, to udaj się do gildii sorcererów w południowej części miasta i porozmawiaj z NPC Rachel prosząc o różdżkę dialogiem Hi/wand of vortex/yes. Dostaniemy pierwszą różdżkę jaka jest dostępna dla maga, zadaje ona obrażenia od energii (o średnim uderzeniu równym 13). Pierwszy wand (różdżka właśnie) dostajemy za darmo, a każda następny kosztuje 500 gps (więc lepiej nie gubić naszej jedynej broni).
Pasuje także kupić jakiś ekwipunek. Dobry na początek jest scale armor (80 gp), solider helmet(50 gp) dwarven shield (100-200 gps). Ewentualnie jeżeli masz nadmiar pieniędzy - możesz kupić brass legs (195 gps w sklepie, ~120 gps od gracza). O ekwipunku, który nosić będziemy na późniejszych poziomach rozpisywał się nie będę, ponieważ niektórzy będą chcieli kupić sobie na przykład blue robe a inni knight legs. Oba w podobnej cenie. Gusta są różne, a o nich się nie dyskutuje. Jeżeli dobijesz lvl, na którym będzie Cię stać na takie rzeczy -nie będziesz potrzebować żadnych poradników.
Z czasem można będzie używać nowych różdżek dostępnych od wyższych leveli czyli:
Wand of dragonbreath (ognień, zasięg-4 kratki, od 13 lvl, cena w sklepie – 1000 gps, średnie obrażenia-19)
Wand of Plague (trucizna, zasięg-2 kratki, od 19 lvl, cena w sklepie – 5000 gps, , średnie obrażenia-30)
Wand of cosmic energy (energia, zasięg-1 kratka, od 26 lvl, cena w sklepie – 10 000 gps, , średnie obrażenia-45)
Wand of inferno (ogień, zasięg-2 kratki, od 33 lvl, cena w sklepie-15 000 gps, , średnie obrażenia-65)
4. Zarabianie
Magowie zarabiają głównie poprzez sprzedawanie run (podobnie jak i druidzi), bo wyprawy nie zawsze kończą się dużym zyskiem (głównie z powodu tego, iż nasz mag nie uniesie zbyt dużo). Czasem nawet traci się złoto przez kupno HMM (heavy magic missle) albo kupione od drudiów UH (ultimate healing - najlepsze runy leczące). Najbardziej opłacalne są sprzedaże run:
Heavy magic missile
Great Fireball
Sudden Death
Ktoś mógłby powiedzieć, iż opłaca się sprzedawać także inne runy, na przykład Firebomb , ale ja opisałem te, na które jest największy popyt. Od tego, czy sprzedamy inne - zależy dużo więcej zmiennych.
5. Czary maga
Tutaj zamieszczę listę wszystkich czarów dostępnych dla „Sorka”:
Czary
Czary dla sorka
To już koniec poradnika, mam nadzieję, że komuś się jednak przyda.
See you in Tibia!
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin